Engångstoalett kan rädda liv
Snart ska en svensk patenterad engångstoalett lanseras i slumområden runt om i världen. ”Marknaden är oändlig och priset konkurrenskraftigt”, säger vd Karin Ruiz. I dag bor över 1 miljard människor i slumområden som växer explosionsartat. Att bygga en infrastruktur som ger invånarna tillgång till toalett är i många fall inte en realistisk möjlighet. Istället töms latriner ut i floder, vattendrag eller direkt ut på gatan.
- Det är ett gigantiskt hälsoproblem. Varje år dör två miljoner människor på grund av vatten som förorenats av avföring. 1,5 miljoner av dessa är barn, säger Karin Ruiz, vd för Peepoople AB.
Nu ska bolaget lansera en engångstoalett som redan har uppmärksammats internationellt, trots att bara fältstudier gjorts än så länge.
- Vi har två riktiga fälttest, ett i Nairobi i slummen och ett i Bangladesh. I Bangladesh var det egentligen Tysklands motsvarighet till SIDA, GTZ, som drev projektet med vi tillhandahöll produkten, säger, vd Karin Ruiz.
Men planen är att en produktionslina ska ha satts upp och att produkten ska ha lanserats i Kenya och Bangladesh i slutet av nästa år.
Det handlar om en toalettpåse som är tillverkad i biologiskt nedbrytbar plast som i slutändan bara blir koldioxid och vatten. Det vanliga gödningsmedlet urea tillsätts, och det är detta ämne som reagerar med avföringen i den använda påsen och tar död på alla farliga ämnen inom två veckor. Ute i det fria tar den här processen upp till två år.
Bolagets grundare och hjärnan bakom produkten heter Anders Wilhelmson, professor i arkitektur vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, som också driver en arkitektfirma. Wilhelmson har under många år rest runt och studerat slumområden ur ett arkitektoniskt perspektiv.
- Det finns mycket mer fundamentala problem för dessa människor än hus och byggnader. Bristen på sanitetslösningar är ett av de allra värsta. Där väcktes idén, berättar Karin Ruiz,.
Produkten har tagits fram i samarbete med forskare på KTH och lantbruksuniversitetet. Toalettpåsen, Peepoo, är patenterad i Sverige och bolaget har nu ansökt om patent internationellt. De potentiella slutanvändarna är framför allt invånare i slumområden.
Är det inte ett problem att denna kundgrupp är så ekonomiskt svag?
- De har en väldigt liten köpkraft, men det innebär inte att de inte har någon köpkraft alls. Och folk prioriterar de mest elementära sakerna. Målet är att produkten ska vara lönsam med detta kundsegment.
Och priset ska vara konkurrenskraftigt. Bolaget räknar på ett försäljningspris på 40 öre. Men i praktiken ska priset bara bli hälften – 20 öre.
- Den använda toaletten blir gödningsmedel. Och det är ett riktigt högvärdigt sådant, vilket adresserar ytterligare ett problem, nämligen utarmade jordar.
Användaren kan gräva ned toalettpåsen direkt i marken eller skicka iväg den.
- Det krävs att man utvecklar ett system kring detta. Tanken är att användaren ska få 20 öre för den använda påsen som lämnas in alternativt rabatt när han eller hon köper en ny påse.
20 öre kan jämföras med vad det kostar att använda en offentlig toalett som byggts av hjälporganisationer i Kenyas slumområden, vilket är cirka 50 öre.
- Det är dyrare och besvärligare. Kanske ligger toaletten en bra bit bort och den är ofta bara öppna under dagen, säger Karin Ruiz.
Men invånare i slumområden är inte de enda tänkbara kunderna. Engångstoaletten kräver inga investeringar i infrastruktur, kan användas på en gång och intresset bland hjälporganisationer som FN:s flyktingorgan UNHCR är stort.
- Hjälporganisationer ser möjligheten att använda produkten i flyktingläger, i skolor och sjukhus i fattiga länder och efter olika typer av katastrofer som innebär att infrastrukturen slås ut. Även regeringar, som har ett ansvar att förse sin befolkning med toalettlösningar, kan tänkas vara intresserade, säger Karin Ruiz.
Det globala wash-klustret – water, sanitation and hygiene – som leds av FN-organet Unicef, har i en publikation som gått ut globalt rekommenderat Peepoo-påsen som en lösning vid katastrofer som översvämningar.
- Vi får förfrågningar från olika hjälporganisationer, som Läkare utan gränser och FN:s flyktingsorgan, så snart det händer något. Nu kan vi inte leverera något ännu. Vi befinner oss i en fas då vi ska dra igång produktionen och vi kommer att behöva gå en ny finansieringsrunda.
I samband med den första finansieringsrundan gick två privatfamiljer och Sting Capital in som finansiärer.
Källa: Engångstoalett kan rädda liv - Entreprenör - E24.se
- Det är ett gigantiskt hälsoproblem. Varje år dör två miljoner människor på grund av vatten som förorenats av avföring. 1,5 miljoner av dessa är barn, säger Karin Ruiz, vd för Peepoople AB.
Nu ska bolaget lansera en engångstoalett som redan har uppmärksammats internationellt, trots att bara fältstudier gjorts än så länge.
- Vi har två riktiga fälttest, ett i Nairobi i slummen och ett i Bangladesh. I Bangladesh var det egentligen Tysklands motsvarighet till SIDA, GTZ, som drev projektet med vi tillhandahöll produkten, säger, vd Karin Ruiz.
Men planen är att en produktionslina ska ha satts upp och att produkten ska ha lanserats i Kenya och Bangladesh i slutet av nästa år.
Det handlar om en toalettpåse som är tillverkad i biologiskt nedbrytbar plast som i slutändan bara blir koldioxid och vatten. Det vanliga gödningsmedlet urea tillsätts, och det är detta ämne som reagerar med avföringen i den använda påsen och tar död på alla farliga ämnen inom två veckor. Ute i det fria tar den här processen upp till två år.
Bolagets grundare och hjärnan bakom produkten heter Anders Wilhelmson, professor i arkitektur vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, som också driver en arkitektfirma. Wilhelmson har under många år rest runt och studerat slumområden ur ett arkitektoniskt perspektiv.
- Det finns mycket mer fundamentala problem för dessa människor än hus och byggnader. Bristen på sanitetslösningar är ett av de allra värsta. Där väcktes idén, berättar Karin Ruiz,.
Produkten har tagits fram i samarbete med forskare på KTH och lantbruksuniversitetet. Toalettpåsen, Peepoo, är patenterad i Sverige och bolaget har nu ansökt om patent internationellt. De potentiella slutanvändarna är framför allt invånare i slumområden.
Är det inte ett problem att denna kundgrupp är så ekonomiskt svag?
- De har en väldigt liten köpkraft, men det innebär inte att de inte har någon köpkraft alls. Och folk prioriterar de mest elementära sakerna. Målet är att produkten ska vara lönsam med detta kundsegment.
Och priset ska vara konkurrenskraftigt. Bolaget räknar på ett försäljningspris på 40 öre. Men i praktiken ska priset bara bli hälften – 20 öre.
- Den använda toaletten blir gödningsmedel. Och det är ett riktigt högvärdigt sådant, vilket adresserar ytterligare ett problem, nämligen utarmade jordar.
Användaren kan gräva ned toalettpåsen direkt i marken eller skicka iväg den.
- Det krävs att man utvecklar ett system kring detta. Tanken är att användaren ska få 20 öre för den använda påsen som lämnas in alternativt rabatt när han eller hon köper en ny påse.
20 öre kan jämföras med vad det kostar att använda en offentlig toalett som byggts av hjälporganisationer i Kenyas slumområden, vilket är cirka 50 öre.
- Det är dyrare och besvärligare. Kanske ligger toaletten en bra bit bort och den är ofta bara öppna under dagen, säger Karin Ruiz.
Men invånare i slumområden är inte de enda tänkbara kunderna. Engångstoaletten kräver inga investeringar i infrastruktur, kan användas på en gång och intresset bland hjälporganisationer som FN:s flyktingorgan UNHCR är stort.
- Hjälporganisationer ser möjligheten att använda produkten i flyktingläger, i skolor och sjukhus i fattiga länder och efter olika typer av katastrofer som innebär att infrastrukturen slås ut. Även regeringar, som har ett ansvar att förse sin befolkning med toalettlösningar, kan tänkas vara intresserade, säger Karin Ruiz.
Det globala wash-klustret – water, sanitation and hygiene – som leds av FN-organet Unicef, har i en publikation som gått ut globalt rekommenderat Peepoo-påsen som en lösning vid katastrofer som översvämningar.
- Vi får förfrågningar från olika hjälporganisationer, som Läkare utan gränser och FN:s flyktingsorgan, så snart det händer något. Nu kan vi inte leverera något ännu. Vi befinner oss i en fas då vi ska dra igång produktionen och vi kommer att behöva gå en ny finansieringsrunda.
I samband med den första finansieringsrundan gick två privatfamiljer och Sting Capital in som finansiärer.
Källa: Engångstoalett kan rädda liv - Entreprenör - E24.se
En av investerarna: www.stingcapital.com
Produktens hemsida: www.peepoople.com
Det här tror jag på!
Äntligen en smart uppfinning som riktar sig till de mest utsatta utan att profitera på bekostnad av deras hälsa (tänker på Nestlé mfl företag som betett sig grisigt i utvecklingsländerna)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar